עברית  English
 
 
משחק מול
מצלמה
 
 
 
רלף קליין
המאמן
 
 
 
קליינער רודי
 
 
 

שפת הגוף של פושעים
4 נובמבר 2011
שתי פרשיות זעזעו השבוע את המדינה. בחנתי את הפרופיל התקשורתי של שניים מהחשודים -
דמיאן קרליק ואליאור חן - על-ידי התבוננות בכל הופעותיהם בתקשורת
 
 
 

כשאדם מצוי בקונפליקט פנימי המוח לא מצליח להגיב באופן נורמאלי וצפות מחוות המתח האישיות שמעידות על 'בריחת' רגשות שהאדם רוצה לנצור, כמו כעס או רגשות אשמה. הרוצח דמיאן קרליק שבוי בניסיונו לשמור על תדמית איש הקרח, Iceman. 'קילר' אמיתי ששלם עם מה שהוא עשה. אך גם אצל 'קילר' יש סימנים למתח או ללחץ כשהוא מצוי בקונפליקט: קרליק מפנה את מבטו לצד, משפיל מבט, מרבה להדק את השפתיים, כמעט לא ממצמץ וקשה לראות אבל האישונים שלו מורחבים שזה דבר שמעיד על מתח וריכוז גבוהים.
גם אצל דמיאן קרליק וגם אצל אליאור חן מצאתי 'מיקרו-מחוות' – מחוות או הבעות שנמשכות פחות מחמישית השנייה, כמו קימוט האף או עיקול זוויות הפה, שקשה מאוד להבחין בהן אם לא מצלמים אותן וצופים בהן שוב. לכן גם במשטרה וגם בגופי חוק אחרים, נוהגים לצלם חשודים כדי להעריך באופן מדויק יותר את מחוות שפת-הגוף שלהם.

הרגשות האמיתיים של דמיאן טמונים עמוק בשרירי הלחי. הלחיים ועור הפנים שלו חיוורים – דבר המעיד על כך שהדם נסחט מהן. זה קורה כשהאדם מפחד כי המתח גורם לדם לנוע לכיוון השרירים כדי לאפשר לגוף לברוח במהירות במידת הצורך –  
Fight For Flight.
כתבת שואלת אותו אם הוא מסוכן ודמיאן מחייך חיוך קפוא ורצחני. לשאלה אם הוא מדבר עברית הוא מהדק שפתיים בתסכול, ולמשמע השאלה של הכתב אם הם מסכנים את עצמם בחברתו,  מתרומם אצל דמיאן השריר בלחי ומיד הוא משפיל את ראשו, נע באי-נוחות, מפנה מהעיתונאים מבט ומחפש מקום להתמקד בו כי הסיטואציה משפילה אותו. פגיעה בכבודו היתה גם המניע המרכזי שלו לרצח ותחושת ההשפלה גורמת לו לסדרה של כיווצים בלתי רצוניים בלחי. משיכת הלחי כלפי פנים, במיוחד כשהיא מלווה בלחיצת השפתיים או בהתעגלות השפתיים כלפי מטה מעידה על חוסר שביעות רצון, כמו מתקשה לבלוע את המצב.

אליאור חן החשוד בהתעללות בילדים מנסה לשדר לעולם: עסקים כרגיל Business as Usual. הוא מבחינתו לא עשה שום דבר ולא מבין ממה כולם מתרגשים. מרגע שעורך הדין שלו מתלווה אליו הוא עוזר לו לשמור על ריכוז ולא להתפתות לענות לעיתונאים שמתריסים מסביב ללא הרף. השניים מנהלים שיחה ערה – מרוכזים לחלוטין זה בזה ומדברים בטון שקט שלא מאפשר לתקשורת הרעשנית לקלוט כלום.
אליאור נעזר בידיו כדי לדבר למרות שהוא אזוק וכל הזמן יש לו מן חיוך זחוח מרוח על הפרצוף, אך את המתח שלו מסגירה מחווה אחת מרכזית – התעסקות בשפם ובזקן שמאפשרת לו להסתיר את אזור הפה שהוא אזור שאוצר בתוכו הרבה מאוד רגש.
בעודו הולך במסדרון צועק לעברו אדם דתי בקול רם ומאשים: "חילול השם! חילול השם!" כך שש פעמים. הצעקה הזו מערערת את ביטחונו העצמי המופרז של אליאור. כאדם שעוסק בקבלה מעשית הוא מאוד רגיש לכוח של המילים, וצירוף המילים 'חילול השם' מקפיץ אותו כי היא נחשבת לאחת העבירות החמורות ביותר ביהדות שהתשובה לא מנקה לגמרי אלא תולה עד יום מותו.
המתח שלו בולט במיוחד בשניות לפני שהשופט נכנס לאולם. גם אליאור וגם עורך הדין שלו במתח. עורך הדין מגרד בסנטר ומיד אחריו אליאור שוב מסדר את השפם והזקן. יותר משש פעמים מצאתי את אליאור חוזר על מחוות השפם והזקן שלו, ותמיד זה קורה ברגעים של לחץ, מבוכה או חרדה. אלו הן תחושות שהוא מנסה להסתיר מהתקשורת, ולו היה מודע לגירודי השפם התכופים שלו היה מעדיף להימנע מהם.

אליאור וקרליק הם טיפוסים הפוכים – קרליק שומר על פני פוקר: הוא רציני, כעוס ומאופק. אליאור חייכן ומלא אנרגיה ולא רגיל להתאפק. הוא מאוד מתקשה לשמור על זכות השתיקה וכדי לפצות על כך הוא מעסיק את עצמו בדיבור ללא הפסקה.



+ הוסף תגובה חדשה
תגובות:
Loading בטעינה...
לבחירת התוכנית המתאימה: 052-3549149  michelle@teer.co.il     

לייבסיטי - בניית אתרים